Templer og mountain bikes

Saa kommer der lige endnu et blog-indlaeg. Det oeser ned i dag, med dertilhoerende lyn og torden, saa vi er lige gaaet i computerrummet. Jeg har oplevet rigtig meget de seneste par dage, og det er godt for mig at faa skrevet det ned – saa kan jeg jo ogsaa passende dele det med jer 🙂

Jeg vil lige fortaelle lidt mere om vores ekskursion i soendags: Vi koerte i en bus lidt uden for Kathmandu – turen var meget bumplet, og der var ogsaa en del af pigerne, der blev lidt koeresyge. Bussen koerte os hen til en lille soe, hvor vi sejlede en runde. Det var utrolig flot og idyllisk og dejligt at komme vaek fra stoev og bilos. Man skal stadig vaenne sig til alle tilraabende og blikkene. Efter soen tog vi hen til et hinduistisk tempel – det var virkelig spaendende. Det laa oppe paa en bakke, saa vi skulle op af en masse trapper. Selve templet var rigtig flot, med en masse statuer (skal nok lige faa lagt billeder ind paa et tidspunkt). Stemningen var virkelig dejlig, aaben og imoedekommende, og jeg fik ogsaa lavet en “tikka” (dekoration i panden, som hinduisterne gaar med). Vi gik lidt rundt og spiste frokost deroppe. Saa kom det uundgaaelige tidspunkt, hvor jeg skulle tisse! Og jeg vil advare jer paa forhaand, hvis I sidder med noget mad eller lige har spist, saa er det en god ide at vente med laesningen. Det var simpelthen et kaempe kulturchok! Det var et hul i jorden – det er jo ikke saa slemt, men hullet var fyldt op af.. ja – gaet engang 🙂 Og rundt om hullet laa der ogsaa rigtig meget. Men det vaerste var fluerne! Jeg kunne virkelig ikke, og maatte gaa op igen og faa Signe og Cathy (som jeg fra nu af kalder Catherina) til at komme ned og staa og daekke for mig og saa tisse ved siden af toilettet. Ja – jeg skal vaenne mig til det, men der maa gerne gaa mere end en uge 🙂

Om aftenen tog et par stykker af os paa en lokal bar. Vi var de eneste kunder, og der stod fire tjenere parate til at tage imod vores bestillinger. Efter det stod de allesammen i koe for at lave et slags baal til os. De ville have flammer, saa de brugte omkring en hel flaske benzin – selvom vi blev ved med at forsikre dem om, det var okay. De praesterede endda at proeve at flytte paa braendestykkerne, saa roegen ikke blaeste mig i hovedet. De kunne ikke engelsk, men var enormt flinke. Jeg elsker virkelig at opleve den nepalesiske kultur indefra!

Mandag havde vi undervisning, og om eftermiddagen ville vi ud og cykle. Malte, Lasse, Cathy, Signe, Stine og jeg begav os ud i Kathmandus trafik med de mountain bikes, som er paa platformen. Det var virkelig en oplevelse! Jeg har allerede fortalt lidt om, hvordan trafikken er her, men de koerer virkelig langsomt, saa det var ikke farligt (bare rolig – jeg passer paa mig selv :b). ALLE kiggede, da vi kom cyklende forbi. Folk stod og hang ud af vinduerne, kiggede ud bag forhaeng, og de smaa boern begyndte at loebe efter os. Det skal ogsaa siges, jeg var udstyret med en knald-blaa cykelhjem, en cykel hvor mine knae stort set roerte mine bryster, naar jeg traadte i pedalerne, og et rimelig forvirret udtryk i ansigtet. Men sikke en oplevelse! Vi cyklede hen til et buddhistisk kloster, Bouddha, og da vi ankom, havde de kaempe fest i anledningen i Valentinsdag – noget de af en eller anden grund gaar vildt meget op i hernede! Der var vildt mange mennesker, rigtig god mad og et kaempe anlaeg, der spillede hindu-musik – for ikke at forglemme en fantastisk stemning! Vi kunne dog ikke blive saa laenge, da vi skulle hjem inden moerkets frembrud og til Gokus aftensmad. Men det var virkelig sjovt at opleve!

Tirsdag havde vi undervisning og diskussion om caste, ethnicity and gender – rigtig spaendende og med en guest speaker (nepalesisk free-lance journalist, der skriver om kvinders undertrykkelse i Kathmandu Post). Om aftenen tog Rikke (vores ene fascilitator) og hendes kaereste Lasse os med paa en lokal bar – og den var MEGET lokal! Den var utrolig snusket, men det var saa hyggeligt! Den tandloese bartender kunne ikke andet end smile, og kromutter vartede os gevaldigt op. Vi ophoejede nok ogsaa deres fortjeneste med 80 %, for der var naesten ingen kunder, da vi kom. Vi fik et par oel, men deres alkoholbevilling slutter kl. 22, saa vi maatte tage hjem der 🙂

I dag er en rigtig afslapningsdag, hvilket ogsaa er helt fint for mig – traenger virkelig til det efter de sidste par dage, der har vaeret fyldte med indtryk!

Haaber stadig alt er godt! Jeg er i hvert fald ved at vaenne mig til livet hernede, og jeg elsker det! 🙂

This entry was posted in Global Platform i Kathmandu, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment