En nat i slummen

Jeg havde den vildeste oplevelse med at sove i slummen, saa det er jeg altsaa noedt til at skrive lidt om!

Weekenden gik stille og roligt. Vi er 16 unge danskere samlet, saa fredag aften ville vi ud og opleve Kathamndus natteliv. Vi startede med at tage hen og se et teaterstykke, “Desire Under the Elms” i en nepalesisk fortolkning. Det hele foregik paa nepalesisk med en masse monologer, saa vi besluttede at gaa i pausen, da vi var utrolig sultne og ikke rigtig fattede noget 🙂 Vi tog hen og spiste paa en dancebar, hvor der var rigtig dejlig mad (drengene var lykkelige for endelig at faa noget koed!), Carlsberg og enormt soed betjening og underholdning. Efter vi havde set danseshowet og selv danset lidt med, spist og hygget, gik turen videre til Thamel, som er den mest turistede del af Kathmandu. Her tog vi paa en bar, men blev dog allerede smidt ud kl. 24, og der var intet andet, der havde aabent. Vi fortsatte derfor festen paa platformen, men Lasses hoejtalere og dyner.

Loerdag slappede vi bare af, og soendag cyklede vi op til et rigtig flot kloster. Vi moedte blandt andet en munk, der havde boet et aar i Nive, som meget entusiastisk fortalte os om de tre reinkarnerede lamaer, de har boende paa klosteret. Han var dog ikke helt tilfreds med, at der var en reinkarneret lama, der var flyttet til USA og blevet gift. Det var utrolig dejligt at vaere deroppe, det er skoent at komme vaek fra dythorne, stoev og bilos nogle gange 🙂

Mandag morgen gik turen saa til slummen, hvor vi skulle overnatte hos hver vores familie. Vi kom til en skole, som vi skulle hjaelpe med at bygge. Vores arbejde gik ud paa, vi skulle skovle sand gennem en si, saa de store sten blev sorteret fra. Derefter skulle vi – i en flettet kurv med baand paa panden – fragte sandet op til oeverste etage, hvor de kastede det op, jeg tror, det blev brugt som isolering. Det kunne godt blive gjort mere effektivt, men det var sjovt at proeve. I frikvartererne legede vi med boernene, jeg blev overfaldet af 20 meget begejstrede boern, da de ville se de billeder, jeg havde taget. Jeg kom ogsaa paa boelgelaengde med nogle lokale boern ved at give dem en svingtur – det er fantastisk at se, hvor meget man kan kommunikere uden at kunne komunikere sammen verbalt.

Kl. ca. 16 kom vores familier og hentede os. Jeg blev taget i haanden af en utrolig smilende dame, som ikke kunne et ord engelsk, og hun foerte mig hen til en kiosk, som de havde i slummen. Jeg maa sige, jeg var meget overrasket! Efter at have laest Shantaram og set Slumdog Millionaire, var jeg forberedt paa at skulle ligge i ske med fem andre mennesker paa en sivmaatte, i en lille lerhytte med rotter kravlende rundt. Saadan var det slet ikke! Der var et koekken og et soverum og et pedaltoilet ude bagved. Jeg var virkelig overrasket over, hvor soede de var! Hele slummen var en stor familie, og de hjalp hinanden og snakkede sammen – alle sammen! Det kunne vi virkelig godt laere noget af i Danmark, hvor man naermest aldrig snakker med fremmede. Jeg blev henvist til den eneste plastikstol i kiosken, udstyret med en pude og en fantastisk kop te! Moren kunne intet engelsk, saa vi var henvist til fagter og ansigtsudtryk. Der kom heldigvis en faetter af huset – Furba paa 16 – som jeg kunne snakke med. Han fortalte mig, at de har et motto, at alle gaester er som guder. Og jeg blev virkelig behandlet som gud! Det var fantastisk at se, at selvom de havde saa lidt, opvartede de mig paa alle taenkelige maader! Jeg ville rigtig gerne have hjulpet med det huslige, men det ville de ikke lade mig – “just rest” fik jeg at vide af datteren, som kom hjem om aftenen. Om eftermiddagen gik jeg en tur med nogle af de unge fra slummen om aftenen, og det var saa interessant at hoere om deres liv, og hvor meget religion betyder for dem. De maa naermest kun gifte sig inden for samme religion, og ofte ogsaa inden for samme kaste. Jeg viste dem ogsaa mine medbragte billeder fra Danmark, som de var meget interesserede i at se!

Efter aftensmaden saa vi fjernsyn, de taenkte jeg sikkert gerne ville se amerikansk tv, saa vi saa en eller anden maerkelig film. Kl. 21 gik vi til koejs. Min vaertssoester sagde, jeg kunne sove alene i dobbeltsengen, saa ville de sove paa gulvet, men der maatte jeg altsaa protestere! Jeg sagde, jeg gerne ville sove i enkeltsengen, saa de kunne sove i dobbeltsengen – der maa da vaere graenser 🙂 Jeg sov faktisk helt udemaerket, jeg havde ikke rigtig nogen madras, men jeg var saa traet efter alle dagens indtryk, at jeg gik ud som et lys!

Jeg vaagnede naeste morgen, og saa kom en nabo (ham som Stine boede hos) og tog os med til et buddhistisk tempel – Boudha. Det var rigtig flot, og vildt at se en masse buddhister gaa rundt om det som en del af deres tradition. Der var endda en med et ben, der humpede rundt om det tre gange – der var altsaa et godt stykke vej. Da vi kom tilbage, fik jeg en god portion nudler til morgenmad, snakkede lidt med Furba, og derefter gik turen hjem til platformen. Vi var alle helt vildt traette, men det var saa spaendende at hoere om alle de oplevelser, de andre havde haft.

Haaber I alle har det fantastisk i Danmark! 🙂

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to En nat i slummen

  1. Hanne Sørensen says:

    Det er rigtig spændende at læse om. Dejligt at du/i er så grundige med at “rapportere” eller ville vi nok aldrig få så godt et indblik i jeres hverdag.
    Dejligt at høre at du har det godt.
    Kærlig hilsen fra
    Hanne, Jesper og Thorbjørn

Leave a comment